Blog

In gesprek met Diana Monteney van De bezem door je leven.

Ik ging in gesprek met Diana Monteney van De bezem door je leven. Over haar passie voor organiseren en het ondernemerschap.

Ricardo: Hoi Diana, leuk om je even te spreken! Je vertelde me eerder dat je niet zozeer de ambitie had om ondernemer te worden maar dat je vooral de ambitie had om een professional organizer te worden. Zou je misschien wat meer kunnen vertellen over wat het inhoudt om een professional organizer te zijn?

Diana: Nou, een professional organizer is in de basis iemand die voor rust, ruimte en overzicht zorgt. Dit kan zijn overzicht in spullen, overzicht in je papierwerk en gegevens, maar sommigen van ons zijn ook gespecialiseerd in foto’s, de zogenaamde foto organizers. En daarmee kunnen we alle kanten op: Bijvoorbeeld de particuliere markt, dan help je mensen in hun thuissituatie. Soms zijn mensen het overzicht kwijt, soms zijn ze wat chaotisch van aard waardoor ze spullen niet goed opbergen en niet meer kunnen vinden. Dan gaat het niet eens altijd om het hebben van heel veel spullen, maar soms weten mensen niet welk systeem voor hen werkt. Als het wel gaat om veel spullen, dan help je bij het maken van keuzes. 

Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook op de zakelijke markt werken. Dan help je met het organiseren van spullen of papieren in kantoren, magazijnen, maar ook bijvoorbeeld in klaslokalen. Dan zijn er ook nog professional organizers op de zakelijke markt werkzaam, die zich richten op het geven van trainingen over bijvoorbeeld efficiënt werken en timemanagement.

En tenslotte zijn er ook professional organizers die op de zogenaamde zorgmarkt werken; dan help je vaak neurodiverse mensen zoals mensen met adhd of autisme. Dus mensen die moeite hebben zichzelf te organiseren. Dat is vaak vanuit een PGB (Persoons Gebonden Budget) via de gemeente (WMO).

Ricardo: Ok interessant, klinkt als iets wat ik ook wel kan gebruiken!

Diana: Ja, niet iedereen is van nature georganiseerd maar bijna iedereen kan het wel leren!

Ricardo: Begrijp ik het dan goed als ik zeg dat het vooral gaat om orde en structuur creëren in de fysieke ruimte?

Diana: Ja, wat ik nu doe voornamelijk wel, door je spullen en je papieren op orde te hebben kan je een hoop tijd en geld besparen, je ziet bijvoorbeeld dat mensen dingen die al op voorraad zijn dubbel bestellen omdat het niet overzichtelijk is. Maar naast de fysieke ruimte doe ik bijvoorbeeld ook tijdelijke administratieve opdrachten. Dus ik ben eigenlijk ook bezig met het ordenen van gegevens.

Ricardo: Ok, goed om wat meer te weten over wat het inhoudt om een professional organizer te zijn, dan ben ik ook wel benieuwd naar het ondernemerschap. Je zei eigenlijk dat je wel moet ondernemen als professional organizer maar hoe kijk je hiernaar? Vind je het leuk om te ondernemen?

Diana: Uh, soms wel en soms niet haha! Ik ga heel goed op structuur en als ondernemer heb je soms wat minder structuur dan als je gewoon een baan hebt. Je bedrijf is je kindje en ik ben er enthousiast over, dat maakt het wel lastig om te bepalen wat ik wel en niet moet doen, omdat er altijd wel wat te doen is. Maar ja, ik ben ondernemer en dat vind ik heel leuk maar soms is het ook zwaar en moeilijk. Zeker als zzp’er moet je heel veel zelf doen maar je leert er ontzettend veel van! Ik heb echt enorm veel geleerd als ondernemer en als persoon.

Ricardo: Je hoort weleens dat één van de belangrijkste eigenschappen van een ondernemer is dat je kan leren van je fouten. Heb je zelf, even terugkijkend, bepaalde fouten gemaakt waarvan je nu denkt: ‘Dat was heel vervelend maar ik heb daar wel echt heel veel van geleerd’.

Diana: Ja, ik heb één keer een particuliere klant gehad waarbij ik misschien al eerder had kunnen realiseren dat ik de oplossing niet kon brengen. Het probleem was groter bij haar dan ze zelf deed lijken. Dat zat tegen het hoarden aan (hoarding is verzamelproblematiek) en dan kan ik wel van alles gaan sorteren maar als zij dan niets weg wilt doen dan kom je gewoon niet verder. Mijn dienst sloot eigenlijk gewoon niet aan bij haar probleem. Daarnaast zijn er ook wel dingen die ik nu anders zou doen. Ik ben nu op het punt dat ik ga investeren door dingen uit te besteden zoals mijn social media, maar dat is wel spannend! En dat heeft meer te maken met angst om fouten te maken, dan met fouten die al gemaakt zijn. Het voelt veilig om te doen wat je weet, maar als ondernemer moet je ook weleens dingen doen waarvan je niet precies weet hoe het gaat lopen.

Ricardo: Dat klinkt herkenbaar, maar dat is ook wel een belangrijk onderdeel van het ondernemen dat je soms dingen moet doen die voelen als een risico. Bang zijn is niet erg maar je moet het toch doen.

Diana: Ja, voor sommigen is het een allergiewoord maar je moet soms wel echt uit je comfortzone!

Ricardo: Ok, en in de context van StartSmart, jouw expertise en je medeleden, die allemaal beginnende ondernemers zijn. En misschien nog niet de luxe hebben om in een kantoor te gaan werken. Heb jij nog een gouden tip voor de mensen die nog vanuit huis moeten ondernemen?

Diana: Het is denk ik belangrijk om je doelen goed te stellen, ik zou het ook wel echt aanraden om op tijd met een coach aan de slag te gaan. Je hebt nooit alle kennis alleen in huis, dus haal je informatie ook vooral bij ervaren ondernemers en coaches. Het is belangrijk om je basis goed op orde te hebben maar het is voor iedereen verschillend wat dat dan is.

Ricardo: Wat ik dan een beetje hoor is, stop vooral je energie in de dingen die je goed kan en leuk vindt en durf ook uit te besteden waar je minder goed in bent.

Diana: Ja, ik denk inderdaad dat zodra het een beetje loopt en het kan, dat je dan wel probeert om de dingen die je vreselijk vindt uit te besteden, en dat je meer tijd kan besteden aan de dingen waar je wel goed in bent. Maar ja ik snap ook dat het niet gelijk voor iedereen mogelijk is.

Ricardo: En dan een vraag waar ik bij iedereen altijd benieuwd naar ben. Wat is jouw stip op de horizon?

Diana: Ik wil uiteindelijk alleen op de zakelijke markt fystiek actief bezig zijn met opruimen en ordenen. Twee dagen opruimen, en dat ik me de andere drie dagen bezighoud met het bouwen van mijn online business (gericht op de particuliere markt). Ik heb al een webwinkel met wat basisproducten, zoals opruimchallenges. Dat zijn basisproducten en ik wil daar een upsell in maken, zodat je straks ook cursussen kan kopen waarbij je meer begeleiding krijgt via een online leeromgeving met video’s. En ik wil er een community aan vast bouwen. Ik wil in Nederland en België de mensen online leren om te organiseren en op te ruimen, dat is de stip op de horizon. Daarnaast wil ik bijvoorbeeld mijn social media gaan uitbesteden en met de tijd ook een virtuele assistent inhuren, die een deel van mijn zaken gaat regelen.

Ricardo: Wat goed! En dan de laatste vraag, met welke StartSmarter zou je weleens willen sparren over een bepaald onderwerp?

Diana: Nou ik heb met Danielle Riemersma van Grip op Bedrijfsgroei al veel gespard. Zij was ook mijn coach net voor dat zij zelf lid werd van StartSmart. Ik heb wel altijd het doel om tenminste één iemand te spreken die ik niet ken maar ik trek ook graag naar andere mensen die ik al ken, zoals Elza Hoebeek en Anouk Kievit, Helen Schoffelmeer en zo zijn er nog wel een paar mensen. Ik spreek de heren toch wat minder, dus mijn doel is wel om ook wat vaker met de heren te spreken.

Ricardo: Ok wat tof, nou dankjewel. Ik vind het toch altijd wel weer leuk om jullie verhalen te horen.