Blog

Aan tafel met Jonathan van Rij (Blijnder) en Koen Pardoen (Digitaal Actief)

Over hun bedrijf: 

Op een woensdagmiddag bezocht ik @Jonathan van Rij en @Koen Pardoen , in het kantoortje van Jonathan in Numansdorp. Een aantal weken eerder heb ik ze benaderd voor een gesprek over hun avonturen als ondernemer. Zowel Koen als Jonathan zijn actief in de IT sector, maar waar Jonathan er ondertussen al wat jaren op heeft zitten, is Koen pas net begonnen. Een leuk contrast, wat zorgde voor een interessant gesprek over de dingen die ze hebben geleerd, de leerzame fouten die ze hebben gemaakt, de dromen die ze achterna jagen en de grote en kleine successen die ze proberen te vieren. 

Jonathan kende ik al even, en doordat de twee softwarefanaten in gesprek raakten na mijn eerste uitnodiging, hebben Koen en Jonathan elkaar ook al leren kennen. 

‘Het klikte meteen’

Geven ze beiden aan. Koen zegt dat hij al wat waardevolle tips van Jonathan heeft gekregen en onderstreept daarmee ook de waarde die Startsmart al voor hem heeft gehad. Ik vraag Koen naar zijn bedrijf en hij vertelt dat zijn bedrijf digitaal actief heet. 

Hij levert twee soorten diensten enerzijds richt hij zich met zijn bedrijf op IT beheer.

‘Dat kan van alles zijn: het instellen van een nieuwe laptop, een nieuwe computer, het repareren van hardware, alles wat digitaal is en waar je tegenaan kan lopen.’ 

Hij doet dit veelal voor mkb-bedrijven maar ook particulieren. Anderzijds biedt Koen verschillende soorten Wordpress websites aan.  

‘...One-page websites, wat eigenlijk een soort visitekaartjes zijn voor je bedrijf, een basispakket website met ongeveer 5 tot 10 pagina's en tot slot een maatwerk website. Maar wat Jonathan doet is nog veel meer maatwerk: doordat hij echt in de code zit kun je dingen precies afstemmen op de behoefte van het bedrijf. Bij mij is het zo, je hebt een bedrag en daar koop je een website voor en als MKB kan je dat heel makkelijk beheren’

Toch geeft Koen aan zich ook wel aangetrokken te voelen tot het leveren van meer maatwerk, hij heeft nu ook een opdracht in de pijplijn zitten die meer in dit straatje past, iets wat hij als een echte uitdaging beschouwd.

‘Het betreft het bouwen van een dashboard voor een bedrijf dat een robot heeft gebouwd waarmee planten verpot kunnen worden.’ 

Je kunt zien hoe zowel Koen als Jonathan met veel liefde kunnen sparren over softwareontwikkeling. In de kern voelen beiden een sterke affiniteit met het bedenken en bouwen van nieuwe producten. Jonathan vertelt dat als je dit soort onderwerpen aansnijdt, dat je echt moet opletten want dan kan hij voor altijd doorpraten. 

‘Toffe dingen bouwen met software is echt mijn passie, Soms is dat ook een uitdaging want ik ben in alles wat ik doe wel echt bezig met het bouwen van mijn bedrijf, maar mijn natuurlijke neiging is gewoon om al mijn tijd te spenderen aan het verzinnen van technische oplossingen, maar dan ben je alleen maar uurtjes aan het verkopen. Dus je moet jezelf er ook echt toe zetten om die andere zaken ook te regelen. Facetten als Netwerken, offertes schrijven, daar moet ik mezelf echt toe zetten. Dat kost me echt heel veel energie. Terwijl als een klant zegt: 'Help dit werkt niet'. Dan spring ik er gelijk op.’

Als ik Koen vraag of hij dit herkent, geeft hij aan dat hij nog wel in een andere fase zit met zijn bedrijf. 

‘Ik ben pas in februari gestart en ik moet nu ook gewoon aan klanten komen om een stabiel inkomen te genereren.

 ‘…Maar ik merkte van de week: ik heb nu twee weken een project gehad waar ik al mijn tijd aan kwijt was en dan merk ik met mijn bedrijf dat ik geen tijd heb gehad om met andere dingen bezig te zijn zeg maar. Dus dan stop ik al mijn tijd en energie in de klant maar dan heb ik bijvoorbeeld niks op Linkedin kunnen plaatsen, waardoor het voelt alsof mijn bedrijf juist minder zichtbaar wordt en je het idee krijgt dat je stilstaat. Dus ja, dat balletje moet ook blijven rollen, en dat evenwicht dat vind ik zelf nog wel moeilijk. 'Om toch ook wel genoeg tijd in je bedrijfsstrategie en je visie te steken.’

Over het opzoeken van ongemak:

Nu ik meer weet over wat beide mannen doen, spreken we over de verschillende ballen die je moet hooghouden als ondernemer. Hoe het soms nodig is om situaties op te zoeken waar je je minder comfortabel bij voelt. Jonathan begint over een nieuwe ontwikkeling binnen zijn bedrijf. 

‘Ja, ik zit wel echt precies in zo'n proces. Ik ben echt heel lang bezig geweest met hele specifieke technieken waar ik erg veel passie voor heb. En als er dan iets voorbij kwam waar ik minder mee had, dan verwees ik voorheen potentiële klanten door naar iemand die daar wel passie voor heeft. Maar ik pak dat nu anders aan, ik heb gezegd alles wat in het domein softwareontwikkeling valt, ook buiten mijn comfortzone, pak ik op. En dan kijk ik tegenwoordig of ik opdrachten die minder binnen mijn eigen expertise passen, kan uitbesteden aan freelancers ergens anders, dat heeft voor heel veel beweging gezorgd, omdat ik nu weer nieuwe markten binnenkom en die mensen spreken dan weer over jou, en dat trekt dan weer nieuwe hele vette projecten aan waar ik nu al heel erg naar uitkijk. Bovendien heb ik ook geleerd dat ik naast het zelf bouwen van producten, ook best wel veel plezier haal uit het begeleiden van een freelancer bij het bouwen van een product.’

Het blijven proberen van nieuwe dingen zorgt voor beweging en kan je uiteindelijk een hoop opleveren, ook Koen, die pas net begonnen is beaamd dit. 

‘Ik sta niet graag voor de camera maar ik heb zoiets van, ik moet gewoon investeren. En als zzp’er moet je jezelf presenteren, dus vond ik het belangrijk om die stap te zetten, en bij StartSmart aansluiten was ook echt een stap die ik maakte om mezelf te ontwikkelen, en nu heb ik dan Jonathan leren kennen en van hem heb ik al veel nieuwe kennis opgedaan. Dat is allemaal erg positief. En in het verlengde hiervan. Ik heb mezelf voorgenomen dat ik niet te snel nee ga zeggen, ook niet tegen verzoeken buiten mijn standaard diensten. Dat deed ik voorheen vaker. Maar nu ben ik op het punt dat ik denk: ‘Ik ga gewoon ja zeggen, en dan zien we het wel’. En misschien als je me jouw vraag opnieuw stelt over een maand, dan zeg ik wel: 'Ik heb me daar toch iets goed verkeerd gedaan. Ik heb iets aangenomen wat ik dacht dat ik kon maar het is niet gelukt, dan ben ik daar in ieder geval achter gekomen’

Jonathan knikt en is het volledig met Koen eens…

‘Als mensen de overweging maken om het diepe in te springen, dan wil ik dat juist alleen maar aanmoedigen. En doe het zo snel mogelijk want dan ga je jezelf tegenkomen en leren waar je goed in bent, hoe je problemen kan oplossen, welke problemen je niet op kan lossen en waar je bepaalde mensen nodig voor gaat hebben. Ik bedoel ik heb de laatste twee weken drie goede freelancers ontmoet met echt potentie, die ik kan inzetten. En dat komt omdat ik een paar maanden geleden in het diepe gesprongen ben, maar ik ben ook al een keer tegen de lamp gelopen. Ik ben een project gaan doen met een freelancer die zo slecht communiceerde. Ik vind het lastig om dingen uit handen te geven, dus ik moet met iemand werken die goed communiceert. Maar dat heb ik uiteindelijk kunnen oplossen, en wat ik ervan heb geleerd. Allereerst om dingen ook even los te laten, ik dacht bij mezelf: ‘ik zie wel hoe het loopt en als het volgende week geen goed product blijkt te zijn, dan gaat het de prullenbak in en dan begin ik opnieuw’. En ik leer dan ook weer beter te filteren met wie ik dan werk. De fout die ik ook heb gemaakt is een nieuwe freelancer op een veel te groot project zetten waar veel van afhing, dat is gewoon stom natuurlijk. Dat weet ik nu, dat ga ik nooit meer doen! Maarja, dat zijn de fouten die je maakt als je in het diepe springt, die je wel veel leren en sterker maken. Want als ik dit goed doe, dan kan ik en mijn onderneming groeien en dan kan ik zorgen dat ik zelf vooral mijn tijd besteed aan de projecten die binnen mijn expertise vallen. En als ik puur kijk naar mijn carrière als ondernemer…. Er zijn een hoop dingen spannend geweest maar als ik terugkijk, heeft juist alles wat spannend was iets opgeleverd. '

Koen voegt hier aan toe dat het vooral gaat om hoe je reageert op de fouten die je maakt.

‘Jonathan, wat ik uit jouw verhaal hoor is: een fout die je maakt is niet zo zeer een probleem aan de voorkant. Het gaat erom hoe je het oplost, hoe je ermee omgaat. Tenminste, dat is wat ik er uit haal en dat vind ik een hele goede, want dat geeft me ook weer een beetje een duwtje in de rug. Dus grijp elke kans aan die je krijgt, want zelfs als je in de fout gaat kan je daar weer een oplossing voor vinden. Nu heb ik een afspraak over hoe processen geautomatiseerd kunnen worden binnen een kas, en ik ga het gewoon aanhoren en ik moet het eigenlijk ook gewoon aannemen, want die oplossing komt er toch wel. En als het echt niet gaat, kan je altijd om je heen kijken in je netwerk.’

Over passie

We spreken nog even door over de fouten die je kan maken als ondernemer en de lessen die je hieruit kunt trekken maar ik wilde het graag ook hebben over succes en passie. Want om jezelf te ontwikkelen heb je zowel een wortel als een stok nodig. Ik ben benieuwd wat Jonathan en Koen drijven om te doen wat ze doen en beide hebben er weinig moeite mee om hier antwoord op te geven. Koen reageert als eerst en begint meteen over zijn klanten. 

‘Bij mij zit de wow echt in de klant, op dit moment is de reactie van de klant het belangrijkste. De blijdschap of complimenten van klanten geven me echt energie. Echt één van mijn meest motiverende successen.’

Jonathan knikt instemmend mee met het verhaal van Koen en zegt zelf ook altijd veel trots te halen uit tevreden klanten, vooral ook wanneer ze hem aanraden bij andere organisaties. Het is een beetje de ultieme bevestiging die je kan hebben als maker. Dat je klanten een soort ambassadeur worden van de dingen die je bouwt. Maar Jonathan heeft naast de reactie van klanten ook een specifiek product in zijn hoofd, die hem momenteel erg veel energie geeft. 

‘Wat ik echt heel erg gaaf vind om aan te werken, is mijn samenwerking met Mingle the Single. We zijn wel echt samen bezig om een nieuw product te maken en daar ben ik wel echt trots op. Het is supertof om bezig te zijn met software die zich richt op het in contact brengen van mensen met elkaar. Dat je iets bouwt waarmee mensen met elkaar activiteiten gaan organiseren en elkaar beter leren kennen. Ja, dat is echt ongelooflijk vet. Want ik bedoel met andere klanten, ben ik vaak toch met dingen bezig. Datasheets, bedrijfsprocessen etc.’ 

Ik vind het supertof dat het menselijke aspect van Jonathan’s nieuwe product hem zo enthousiasmeert en het maakt me nieuwsgierig. Jonathan geeft heel specifiek aan dat het product waaraan hij nu werkt zo belangrijk voor hem is omdat het een sociaal product is dat mensen bij elkaar moet brengen. Het maakt heel duidelijk dat het hier om meer gaat dan verkopen maar om impact maken. En zo kom ik weer terug bij een punt waar we het al iets eerder over hadden. Wat is het dat de twee mannen drijft? En wanneer vinden ze zichzelf succesvol? Dit keer begint Koen ook met een product in gedachten. 

Over impact maken en de stip op de horizon

‘Waar ik uiteindelijk wel naar streef is eigenlijk het maken van een eigen product en in mijn geval zou ik graag een Saas product willen bouwen wat gebruikt wordt en bekend is onder de mensen, wat gewoon loopt. En dan hoeft het niet gelijk een miljoenen saas te zijn maar een product dat gebruikt wordt door de mensen en misschien ook wel door jezelf. Want het is ook wel echt vet als je zelf je eigen product kunt gebruiken.’

‘…Dat is het punt waar ik op dit moment wel naar toe wil werken, en dat is ook de reden dat ik op dit moment aan het bijscholen ben. Om toch meer echt hard te programmeren in plaats van Wordpress, omdat dit me toch meer voldoening geeft in mijn producten. Dus dat is het streven op dit moment. Een product bouwen wat echt van jou is! Een product met een identiteit waar mensen hun waarde uithalen, en net als wat Jonathan zegt, een dashboard is leuk maarja dan werk je er misschien nog een paar keer aan de achterkant aan maar je werkt er zelf niet mee. Maar een product dat aan de voorgrond staat dat door de mensen gebruikt wordt misschien ook wel door particulieren, ja daar ben je toch wat meer bij betrokken en dat trekt mij wel’. 

Beide mannen zijn het erover eens dat het bouwen van een wow-product op dit moment wel de ultieme drijfveer is, want zoals al eerder naar voren kwam, zijn beide mannen echte makers die het meeste energie halen uit het bedenken en ontwikkelen van nieuwe dingen. Maar de ultieme bevestiging krijg je van de mensen voor wie je het product maakt, zij maken dat je je werk kunt blijven doen. 

 ‘Ik zou heel graag willen zien dat het product dat ik nu maak met Mingle the single heel ver gaat komen en dat ik daar het grootste deel van mijn week mee bezig mag zijn.’

Ondertussen zijn we alweer een uur aan het praten en gaan we richting de afsluiting van het gesprek. Ik vraag Koen en Jonathan of ze elkaar en eventueel een toekomstige StartSmarter nog een tip uit eigen hoed zouden willen meegeven. 

Jonathan: ‘Wat ik zou willen meegeven aan mensen binnen de starters community, je kan nooit te vroeg starten. Wat ik merk is gewoon, toen ik voor mezelf begon zeiden veel mensen van wow jij durft. Maar hoe jonger je bent, hoe meer energie je hebt, en hoe lager de risico’s vaak zijn. Je hebt nog geen hypotheek of kinderen, dus als je die kriebel hebt doe er wat mee! En ga sowieso voor een startcoach!’

Koen: ‘Mijn tip zou zijn: blijf erin geloven. Iedereen in mijn eigen omgeving is altijd positief en nieuwsgierig. Soms denk je: ‘oh shit, ik heb nog niet die klanten en ik heb dit nog niet en dat nog niet’ Dan moet je keuzes maken. Ga ik mezelf deze maand even niet uitbetalen? Maar ik ben nu pas vier maanden echt bezig, en je hebt natuurlijk soms mensen die binnen een jaar alles geregeld hebben maar je moet jezelf niet gaan vergelijken en je moet blijven doorgaan, want je leert elke dag en je moet altijd naar voren blijven kijken.’