Blog

Waar moet ik beginnen als ik een logo wil?

Je bent net begonnen en op je website of visitekaartje moet een logo. Hoe pak je dat aan? En hoeveel moet je er aan uitgeven?

Allereerst is het belangrijk om je af te vragen hoe belangrijk een logo voor je is. Hier zijn twee voorbeelden:

  1. Je brengt een product op de markt, dan je hebt direct al met marktwerking en concurrentie te maken.
  2. Je begint bijvoorbeeld als zelfstandige therapeut en dan zijn naamsbekendheid en je netwerk het belangrijkst. 

Bij dat tweede voorbeeld maak je waarschijnlijk gebruik van je eigen naam of een naam die toepasselijk is in de branche waarin je je als ondernemer begeeft. Stel dat je als therapeut vooral mensen begeleidt middels buitenactiviteiten en je hebt als naam "Therap-uitje" bedacht. Je kunt dan op de volgende manier tot een logo komen:

  • Je laptop zit vol met leuke lettertypes waaruit je iets kiest wat jou aanspreekt, vervolgens kies je een kleur, of twee kleuren, en je bent klaar. Bewaar je logo als Jpg of Png zodat je het overal kunt gaan toepassen.
  • Online-diensten als Canva behoren ook tot de mogelijkheden. Die zijn deels gratis of op abonnementsbasis te gebruiken. Je volgt gewoon de instructies en er komt een logo uitrollen waar je direct mee verder kan.
  • Iemand in je familie of vriendenkring is creatief en die kan je wellicht gratis of voor een fles wijn helpen.
  • Een "echte" ontwerper bij je in de buurt. Vaak zit er bij je in de buurt of in je netwerk een grafisch ontwerper, of zelfs meerdere. Die hebben meestal een website met hun portfolio dus bekijk vooral wat ze al ontworpen hebben en of dat dan ook bij jou zou passen.

Bij het eerste voorbeeld is een goed logo belangrijker omdat je waarschijnlijk direct al onderscheidend moet zijn om op te vallen tussen de concurrentie. Je kunt de eerste drie punten van het bovenstaande lijstje maar beter niet volgen, want daarmee krijg je nooit die professionele uitstraling die jouw merk nodig heeft. Je begint dan bij het laatste punt: een "echte" ontwerper.

  • Een "echte" ontwerper bij je in de buurt. Vaak zit er bij je in de buurt of in je netwerk een grafisch ontwerper, of zelfs meerdere. Die hebben meestal een website met hun portfolio, dus bekijk vooral wat ze al ontworpen hebben en of dat dat dan ook bij jou past.
  • Een ontwerp-, digitaal- of reclamebureau bij je in de buurt. De keuze voor één van deze drie wordt bepaald door waar de meeste aandacht ligt voor jouw product.
    - Lever je digitale diensten en begeef je je voornamelijk online; praat dan eens met een digitaal bureau. 
    - Heb je behoefte aan veel reclame uitingen en -campagnes maken voor je merk; praat dan met een reclamebureau.
    - Doe je veel met brochures, ook je website, verpakkingen en andere grafische uitingen; praat dan met een ontwerpbureau.
    (Veel bureau's hebben overlappende disciplines; digitale bureau's die ook branding doen, reclamebureau's die ook digitale diensten leveren, etc. Zoek, vergelijk en kies wat het beste bij jouw bedrijf of merk past.)

Bij iedere stap krijg je te maken met een ander kostenplaatje. Als je nog maar net begint zal niemand het je kwalijk nemen dat je eerste logo er nog niet helemaal professioneel uitziet. Je bent immers net begonnen als ondernemer en dat op zich levert je al voldoende kudos op.

Daarbij komt ook dat de eerste jaren als ondernemer vormend zijn voor de toekomst. In die eerste jaren ontdek je je eigen niche, of een nieuwe markt die er voorheen nog niet was, of kom je er achter dat sommige zaken anders werken dan dat je van te voren had kunnen bedenken en dus je bedrijfsvoering daar vervolgens op aanpast. Als je dan bijvoorbeeld net een paar duizend euro hebt uitgegeven aan een logo met een zonnebloem als beeldmerk en je komt er na half jaar achter dat het veel leuker en lucratiever is om exclusief olijfolie te verkopen, kost het je weer een paar duizend euro voor een nieuw logo met een olijf.

En daarmee komen we op het punt van wat een logo nou eigenlijk kost. Uit bovenstaande lijstje kun je al opmaken dat de prijs voor een logo varieert van gratis tot heel veel euro's. Er zijn geen standaard prijzen omdat ieder bedrijf anders is en andere behoeftes heeft; een therapeut heeft misschien alleen maar een visitekaartje en briefpapier nodig, maar een kledingmerk heeft een website, brochures, leaflets, flyers, visitekaartjes, briefpapier, advertenties, personeelskleding, auto bestickering, verpakkingen, kledinglabels, gevelbelettering, buitenreclame, etc., nodig. Een logo is nooit alleen maar een logo omdat al die andere zaken er omheen ook ontworpen moeten worden. Daar komt dus veel meer bij kijken en dat bepaalt de prijs.

Wil je weten wat het jou gaat kosten? Bel dan gewoon een aantal ontwerpers of bureau's. Wees open met wat je voor ogen hebt en wat je nodig hebt. Zo'n gesprek kost je in de meeste gevallen niets als je echt serieus bent. Logo's zijn maatwerk en de kosten dus ook. Het is altijd even schrikken als je een prijs van bijvoorbeeld € 500, € 2000 of € 5000 hoort. Een logo ontwerpen kost tijd en denk daarbij aan je eigen uurtarief als vergelijking. Als je al een idee hebt en alleen een professionele uitvoering nodig hebt kan dat vaak voor heel schappelijke prijzen.

Hoe verder je je ontwikkelt in je ondernemerschap hoe meer je gaat inzien en aanvoelen wanneer een logo echt serieus en professioneel moet zijn. Je groeit dan naar een fase toe waarbij je over branding gaat praten en de kosten minder belangrijk worden omdat je de waarde van goede branding begrijpt. Een logo van bijvoorbeeld € 5000 kost dan over 12 jaar genomen ruwweg € 417 per jaar; dat is nog geen € 35 per maand. Het is een investering waar je jaren mee vooruit kunt.